Uluslararası Sanatçı Filmleri 2016

2 Temmuz–6 Ekim 2016
Uluslararası Sanatçı Filmleri 2016

2 Temmuz - 6 Ekim 2016

İstanbul Modern, hareketli görüntüye odaklanan ve dünyanın dört bir yanından sanatçıların video, animasyon ve kısa filmlerini İstanbul’a taşıyan Uluslararası Sanatçı Filmleri (Artists’ Film International) programına 2016 yılında da bir sergiyle yer verdi. 2016’da "Teknoloji" konusuna odaklanan program, farklı teknolojilerin psikolojik ve sosyolojik etkilerinin yanı sıra yeni teknolojilerin sosyo-politik kodlarını ve sanatsal üretim süreçlerini dönüştürmesini ele aldı. Programa 2016 yılında İstanbul Modern’in davetiyle, sanatçı Zeyno Pekünlü katıldı. Pekünlü’nün "Ürkütmeden bir kadına nasıl dokunursunuz?" (2015) adlı çalışması sadece İstanbul Modern’de değil, programın uluslararası ortaklarında da gösterildi.

İstanbul Modern, Londra’daki Whitechapel Gallery öncülüğünde 2008 yılında başlayan ve farklı coğrafyalardan 13 sanat kurumunun ortaklığıyla devam eden programa geçmiş yıllarda Ali Kazma, İnci Eviner, Ergin Çavuşoğlu, Sefer Memişoğlu, Bengü Karaduman, Burak Delier, Vahap Avşar’ın videolarıyla katılmıştı.

Program kapsamında içeriği İstanbul Modern’in küratöryel seçimiyle belirlenen sergide sergide yer alan sanatçılar: The Institute For New Feeling (Scott Andrew, Agnes Bolt, Nina Sarnelle) (Ballroom Marfa, Teksas, ABD); Igor Bošnjak (Belgrad Kültür Merkezi, Belgrad, Sırbistan); Andrés Denegri (Fundación PRóA, Buenos Aires, Arjantin); Rohini Devasher (Project 88, Mumbai, Hindistan); Fareeha Ghezal (Güncel Sanat Merkezi, Kabil, Afganistan); Igor Jesus (Sanat, Mimarlık ve Tekonoloji Müzesi, Lizbon, Portekiz).

Program / İçerik: Çelenk Bafra, Yasemin Ülgen Saray

Artists’ Film International 2016 Program Ortakları

Program Ortakları

CCAA / Güncel Sanat Merkezi, Afganistan

Ballroom Marfa, ABD

Belgrad Kültür Merkezi, Sırbistan

Fundación PRóA, Arjantin

GAMeC / Bergamo Modern ve Çağdaş Sanat Merkezi, İtalya

MAAT / Sanat, Mimarlık ve Tekonoloji Müzesi, Portekiz

Neuer Berliner Kunstverein (n.b.k), Almanya

Para Site, Çin

Project 88, Hindistan

Tromsø Kunstforening, Norveç

Varşova Modern Sanat Müzesi, Polonya

Whitechapel Gallery, Birleşik Krallık

Program:

THE INSTITUTE FOR NEW FEELING

(SCOTT ANDREW, AGNES BOLT, NINA SARNELLE)

This Is Presence

2016, 17'19''

IGOR BOŠNJAK

Eutopia

2015/2016 20'13''

ANDRÉS DENEGRI

Éramos Esperados

(plomo y palo)

We Were Expected

(lead and stick)

2013, 4'14’’

ROHINI DEVASHER

Atmospheres

2015, 9'

FAREEHA GHEZAL

Violence Against Women

2010, 1'40''

IGOR JESUS

POV

2015, 1'39''

RACHEL MACLEAN

Germs

2013, 3'

EVA & FRANCO MATTES

Dark Content

(Episodes 1, 2, 3)

2015, 16'18''

MATEUSZ SADOWSKI

It Takes Time

2014, 3'13''

KARIN SANDER

Sigrid 1930

2009, 35''

MAK YING TUNG

Disarming

2013, 3'53''

TOR JØRGEN VAN EIJK

Purgatory

2010, 20'

2016’nın Konuğu

Zeyno Pekünlü

1980 yılında İzmir’de doğan Zeyno Pekünlü, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Resim bölümünden mezun olduktan sonra aynı üniversitede yüksek lisans ve sanatta yeterlik programını bitirdi. İkinci yüksek lisansını Barselona Üniversitesi "Sanatsal Üretim ve Araştırma" programında tamamladı. Sanatçı, çalışmalarında buluntu görüntü ve metinlerde yer alan bilgilerin üretim ve dağıtım süreçlerini, montaj ve yeniden düzenleme yöntemleriyle parçalarına ayırır. Basılı ve dijital mecralardan edindiği bilgiyi, bağlam ve işlevinden koparırken aynı zamanda bilginin nihai biçimde metalaştırılmasının günümüz telif hakları çağında dahi imkânsız olduğuna işaret eder.

Ürkütmeden bir kadına nasıl dokunursunuz?, 2015

Video, 19’ 10’’

Pekünlü’nün YouTube’dan topladığı "How to..?" kliplerinden oluşturduğu kolaj video "Ürkütmeden bir kadına nasıl dokunursunuz?", gündelik bilginin üretim ve dolaşımına odaklanırken, süreç içinde metalaşan bilginin neye göre değer kazandığını sorgular. Bireyin gündelik davranış biçimlerinin şekillenmesi ve deneyim paylaşımında internetin rolüne dikkat çeker. Videoda her hangi bir eğitimi olmayan hayat koçları, şaibeli uzmanlar ve “kadın tavlama sanatçıları” (pick-up artist), bu “sanatın” detaylarını anlatırken aynı zamanda eril söyleme ait yeni ve popüler mecraların da temsili niteliğindedirler. Çalışma, gündelik hayat bilgisinin üretim ve dağıtımının erkek sohbetlerinin mahrem ortamından dijital-kamusal alana taşınmasına da tanıklık eder. Hakiki bilginin ne olduğu ve bilginin yeniden üretim süreçleri hakkındaki sorulardan yola çıkan bu çalışma; bilginin sahiplenilmesi ya da tek bir bağlamda paylaşılmasının imkânsızlığını vurgular. Pekünlü, her saniye yenilenen bilgiyi, işlevlerine göre absürt bir sınıflandırmayla topladığı arşiv denemeleri olarak sunar.

Tümünü Gör